سابقه ی افسردگی و خطر ابتلا به دیابت در زنان هنگام بارداری

سابقه ی ابتلا به افسردگی می تواند خطر ابتلا به دیابت را برای زنان باردار افزایش دهد. نتایج این مطالعه همچنین به شیوع افسردگی درطی بارداری،نیاز به غربالگری و آموزش بیماران اشاره دارد.

 محققان دانشکده ی پرستاری مارسلا بنهوف (MNSON)دردانشگاه لیولا در شیگاکو به بررسی سابقه ی افسردگی و خطر ابتلا به افسردگی در بارداری پرداختند.

 نتایج این تحقیق در مجله ی Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursingمنتشر شد.

 دکتر Mary Byrnمی گوید: زنانی که دارای سابقه ی افسردگی هستند باید درمورد خطر ابتلا به دیابت در هنگام بارداری آگاه باشند و سابقه ی افسردگی خود را با پزشک در میان گذارند، همچنین ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی باید از ارتباط افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که سابقه ی افسردگی داشته اند، آگاه بوده و علایم افسردگی و دیابت را در بارداری بررسی کرده و مدیریت مناسبی را برای جلوگیری از ابتلا زنان افسرده به دیابت  بارداری بکار گیرند.

 محققان دانشگاه Loyolaاز روش "غربالگری افسردگی پس از زایمان دانشگاه ادینبورگ" برای ارزیابی علایم افسردگی 135 زن باردار در طی مراقبتهای روتین قبل از زایمان استفاده کردند از این افراد 65 نفر به دیابت بارداری  مبتلا شدند. احتمال وجود سابقه ی افسردگی در زنانی که به دیابت بارداری مبتلا بودند 3.79  بار بیش از زنانی بود که به دیابت  بارداری  مبتلا نشدند.

علاوه بر این 20 درصد از زنان مبتلا به دیابت بارداری و 13 درصد از زنانی  که به دیابت بارداری مبتلا نبودند دارای علایم واضحی از افسردگی بودند. اضطراب و استرس بطور واضح از عوامل پیش بینی  کننده ی افسردگی  در هر دو گروه است.

 هر سال بیش از 200 هزار بارداری توسط دیابت پیچیده تر می شود. در زنان بارداری که به دیابت  بارداری و همچنین افسردگی مبتلا هستند احتمال نتایج منفی افزایش می یابد.

در زنان بارداری که به افسردگی مبتلا هستند احتمال داشتن رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل وعدم مراجعه به پزشک برای بررسی های پیش از تولد، بیشتر است.

ارتباط بین دیابت وافسردگی ارتباط پیچیده ای است، پزشکان در ابتدا معتقد بودند که افسردگی در افراد دیابتی به دلیل  نیازهای فرد در زندگی  در رویارویی با یک بیماری مزمن ایجاد می شود. اما در تفکر معاصر پزشکان بیشتر اعتقاد دارند افسردگی ممکن است شروع دیابت را تسریع کند بنابراین  اگر قبل از بارداری به افسردگی مبتلا هستید نظارت دقیق بر علایم پیش بینی کننده ی دیابت بارداری  بسیار اهمیت دارد.

 دکتر Penckoferیکی از نویسندگان این مقاله می گوید: افسردگی همچنین سبب تضعیف مدیریت دیابت بارداری شده و بطور بالقوه خطر عوارض دیابت در هنگام بارداری را افزایش می دهد  و موجب ایجاد نتایج منفی در بارداری می شود. بنابراین باید بروی ارتباط افسردگی و دیابت بارداری تحقیقات بیشتری انجام شود تا به درک این ارتباط و بهبود مراقبتهای بارداری و بهبود سلامت مادر و نوزاد کمک شود.

منبع:  www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150331121245.htm